Wat is een Groen Schoolplein?

Wat is een Groen Schoolplein

Een groen schoolplein is veel meer dan een speelplek met wat gras en bomen. Het is een natuurlijke speel- en leeromgeving die kinderen uitdaagt om te ontdekken, bewegen en leren. Daarbij draait het om variatie, beleving en creativiteit. In dit artikel lees je wat een kwalitatief groen schoolplein inhoudt,

Voordelen Groen Schoolplein

Een groen plein heeft veel voordelen. Kinderen spelen diverser, het is goed voor hun taalontwikkeling en op een groen schoolplein wordt minder gepest. Bekijk de video en ontdek alle voordelen van een Groen Schoolplein!

Wat is een kwalitatief groen schoolplein?

Programmateam Groene Schoolpleinen omschrijft een Groen Schoolplein als een natuurlijke speel- en leeromgeving, waarin kinderen spelenderwijs de natuur ervaren. Daarbij gaat het om een gevarieerd landschap met hoogteverschillen, losse natuurlijke materialen en diverse soorten beplanting. Deze elementen nodigen uit tot ontdekken, spelen én leren. Daarom kan het plein ook actief gebruikt worden als buitenleslokaal. Het groene schoolplein wordt daarmee een verlengstuk van het lesprogramma. Op deze pagina vind je meer informatie over educatie op een groen schoolplein.

Wil je weten welke kenmerken belangrijk zijn voor een subsidieaanvraag? Bekijk dan de volledige lijst. Het is namelijk belangrijk dat je ontwerp voldoende aansluit bij deze visie.

Bekijk hier de 11 kenmerken van een kwalitatief groen schoolplein

Van speeltoestellen naar speelaanleidingen

In plaats van standaard speeltoestellen, draait het bij een groen schoolplein om natuurlijke speelaanleidingen. Denk bijvoorbeeld aan heuvels, waterpartijen, zand, beplanting of een omgevallen boom. Daarmee ontstaat een samenhangend en avontuurlijk ontwerp dat kinderen uitdaagt om creatief te zijn: het hoeft voor kinderen niet direct duidelijk te zijn wat voor spel je op een plek kunt doen. Omdat natuurlijke elementen voortdurend veranderen, bieden ze telkens nieuwe speelmogelijkheden – in tegenstelling tot vaste toestellen.

Gevarieerd speelgedrag

Een natuurlijke speelomgeving stimuleert tot meer gevarieerd en creatief speelgedrag. Met name fantasierijk, exploratief en constructief speelgedrag komen vaker voor in natuurlijke dan in niet-natuurlijke speelomgevingen. Er is meer ruimte voor de verschillende speelstijlen van kinderen. Mede daardoor komen op een groen schoolplein minder conflicten voor tussen kinderen. Dit blijkt uit diverse onderzoeken.

In het ontwerp van het groene schoolplein kan je kinderen uitnodigen tot gevarieerd spel. Zorg voor afwisseling op het plein, waar ruimte is voor diverse behoeften:

  • Rustig spelen of zitten
  • Creatieve vormen van spel
  • Avontuurlijk bewegen
  • Natuurbeleving

Voor alle leeftijden

Omdat kinderen van verschillende leeftijden anders spelen, is het belangrijk om het plein daarop af te stemmen. Kinderen tot 6 jaar spelen vooral fantasierijk, terwijl kinderen rond de 10 jaar vaker in groepsverband actief zijn. Door verschillende zones in te richten op het groene schoolplein kun je hier rekening mee houden.

Verantwoord risicovol spelen

Een groen schoolplein biedt ruimte voor aanvaardbare risico’s. Dat betekent dat kinderen leren risico’s te herkennen en zelf af te wegen.

Lees meer hierover op de pagina verantwoord risicovol spelen.

Heb je vragen?

Neem gerust contact met ons op. Stuur ons een mail op groeneschoolpleinen@ivn.nl.