Ook als leerkracht of medewerker houd je natuurlijk een oogje in het zeil. Waarschijnlijk zie je het al snel als er iets niet in orde is, bijvoorbeeld als er onderdelen kapot zijn gemaakt door vandalisme, er glasscherven op het plein liggen of als er schade is door bijvoorbeeld een storm. Kleine reparaties kun je zelf uitvoeren. Is het probleem groter, zet het gebied dan af en schakel een expert in (bijvoorbeeld de hovenier die het plein heeft ontworpen).
Om zelf een goed beeld te krijgen van de risico’s op het groene schoolplein, kun je met je team een risicoanalyse maken van de verschillende onderdelen op het plein. Zo krijgen alle leerkrachten een beter beeld van de risico’s op het plein, en waar je als toezichthouder extra op moet letten. Besteed in de analyse bijvoorbeeld aandacht aan de valondergrond, valvrije ruimte, valhoogte, en risico’s op beknellingen (hoofd, handen, voeten).
Stel jezelf hierbij de vragen:
- Welke risico’s loop je hier eventueel?
- Hoe er zijn de gevolgen?
- Wat betekent dat voor het onderhoud en beheer?